Opin tekemään stressiprofiilin tilanteessa, jolloin olin todella ahtaalla. Selvisi, että en ollutkaan ”hullu”, hermoheikko tai osaamaton, vaan voimakkaan stressireaktion vallassa tuettomassa tilanteessa.

Olen äiti, joka itsekin on neurokirjolainen. Lapseni ovat nyt 1- ja 4-vuotiaita. Tein ohjeissa mainitun stressiprofiilin itsekseni ja sitten juttelin siitä yhdessä Meri Lähteenoksan kanssa puhelimitse. Tästä uudesta näkökulmasta oli aivan valtavasti apua itseymmärrykseeni. Oli kuin olisin nähnyt itseni ensimmäisen kerran oikein!

Olin ollut pitkään kuormittuneena, ja kykyni nähdä itseni oli hämärtänyt, enkä enää oikein tiennyt, kuka oikeastaan olen ihmisenä ja vanhempana. Tai millainen on puolisoni, tai lapseni. Koin jatkuvasti tulevani väärinymmärretyksi ja olin ahdistunut tilanteestani. 

 

Stressiprofiilin paljastamaa

Minulle oli vaikeinta nähdä keltaista aluetta. Tuntui siltä, että huitaisen suoraan vihreältä punaisille. Näin käy, jos on vahva yleiskuormitus. Ehkä yhteyteni kehoni tuntemuksiin ei ole kovin vahva.

Eräät merkit huomaan kyllä. Se, että aistikokemukseni muuttuvat voimakkaammiksi, onkin ensimmäinen merkki siitä, että stressiä alkaa kertymään ja olen siirtymässä keltaisille.

Jos haluan estää lähestyvän punaisen eli melt downin, melttarin (”raivoamisen”) ja sitä seuraavan shut downin, shuttarin (omaan kuplaan katoamisen), niin voin silloin hetkeksi vetäytyä olemaan itsekseni ekkoni (erityismielenkiinnon kohde) kanssa. Se palauttaa minut nopeasti vihreile.

Stessiprofiili on minulle väline myönteisen identiteetin vahvistamiseen ja arjen suunnitteluun. Olen järjestänyt elämästäni pois yleiskuormituksen aiheuttajia. Pidän huolta syömisestä, nukkumisesta ja liikunnasta. Käytän kotona kuulosuojaimia, minulla on tietyt rutiinit, joista en poikkea kuin hätätilanteessa. Mieheni läsnäolo on yksi tärkeä tuki hyvään vanhemmuuteeni.

 

Stressiprofiilin tunteminen auttaa olemaan tasaisempi vanhempi

Tein stressiprofiilin myös suhteessa omaan vanhemmuuteeni. Olen parhaimmillani (vihreillä) hyvä vanhempi: osaan olla lapsen tasolla, leikkiä, kuunnella, ymmärtää ja halia. Osaan olla myös rytminen ja noudattaa sovittuja rutiineja. Muu on vain stressireaktiotani. Osaan nyt lukea puolisoani ja lapsiani paremmin ja tiedän keitä he parhaimmillaan ovat.

Tavoitteenani on, että saan kurssini korjattua jo keltaisilla, että lapseni säästyisivät melttareiltani ja shuttareiltani. Koen, että pitkällä tähtäimellä lapseni tulevat hyötymään oivalluksistani ja harjoittelustani.

He taitavat itsekin olla kirjolla. Jos ovat, niin on ainakin yksi ihminen, joka voi nähdä heidät oikein ja opettaa heille elämässä tarvittavia taitoja.


Assiäitee90

Lue lisää ja kokeile stressiprofiilin tekemistä, se on helppoa ja kiinnostavaa ja paljastaa paljon!

Näin teet stressiprofiilin

Stressiprofiili on mullistava työkalu, jonka tekoon menee vain hetki, mutta se opettaa paljon. Sen avulla saat selville, mikä auttaa sinua ja lastasi tasapainoisampaan arkeen.

Viisi hyötyä stressiprofiilin käyttämisestä

Stressiprofiilin tekeminen auttaa ymmärtään niin lasta kuin omaa itseäkin. Sen antaman tiedon avulla pärjäät arjen pulmatilanteissa paremmin.

 

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *