Stressiprofiilin tekeminen oli minulle ja lapselleni tärkeä avain hänen hyvinvointinsa paranemiseen. Siksi tiesin, että lapseni stressiprofiilin tutkiminen antaisi myös hänen opettajilleen oleellista tietoa siitä, miten voimme auttaa lastani pysyvään koulupäivän ajan hyvässä toimintakyvyssä. Tämä on tärkeää siksi, koska vain silloin, kun lapsi on hyvällä toimintakyvyn tasolla, hän voi myös oppia.
Meni vähän aikaa, kunnes keksin miten voisin esittää asiani opettajalle koulun HOJKS-keskustelussa niin, ettei hänestä tunnu, että astun hänen varpailleen. Päätin, että aion tuoda stressiprofiilin kysymykset keskusteluumme ilman, että ottaisin lomaketta esille.
Siinä samalla kun opettaja kertoi, millaisia vaikeuksia lapsella koululuokassa on, kyselin häneltä: ”Mitä olet havainnut, että minkä tilanteen yhteydessä tai jälkeen nämä vaikeudet ilmenevät?” Yhdessä pohdimme, miksi juuri nämä tilanteet ovat osoittautuneet hankaliksi ja mikä ympäröivässä tilanteessa on sen aiheuttanut ja mikä lapseni ominaisuus liittyy siihen. Seuraavaksi kyselin, että mitä opettaja on nähnyt hyväksi näissä tilanteissa tehdä: ”Kun lapsella menee hermot, mitkä konstit ovat toimineet ja mitkä eivät?” Keskustelu sujui hyvässä molemminpuolisten havaintojen jakamisen hengessä. Veikkaan että joissakin asioissa opettaja sai ymmärrystä siihen, miksi lapseni reagoi joihinkin asioihin tavallisuudesta poiketen. Ja minäkin sain opettajan havainnoista vinkkejä kotiin viemisiksi.
Lopuksi pyysin, että nämä löydökset kirjattaisiin HOJKSiin. ”Voimmehan me nämä havaintonne sinne ylös laittaa”, vastasi opettaja. Olen siitä tyytyväinen. Ne näkyvät kaikille lastani opettaville opettajille ja ovat pohjustuksina tukitoimille, seuraaviin keskusteluihin ja seuraaville opettajille.
Nyt meillä on koottuna paitsi se, mikä lasta kuormittaa ja mitä koulussa voidaan välttää, jotta lasta ei ajeta turhan haastaviin tilanteisiin ja taistele&pakene-moodiin. Opettajalla on myös arvokasta tietoa siitä, mikä palauttaa lasta takaisin hyvälle toimintatasolle.
Ei mennyt keskusteluhetkemme hukkaan.
-Teija
Mulla on sama kokemus. Esitin asian jokseenkin niin, että ”löysin tällaisen, joka avasi meille vanhemmille kotiolojen hankalia tilanteita. Voisikohan tästä olla hyötyä myös koulutilanteiden pohdintaan?”. Läpi meni ja otettiin laajempaankin käyttöön lapseni koulussa!