Materiaalipankki

Lataa ilmainen vinkkilista (PDF:nä)

Tunnista nepsy: hiljaiset signaalit – sisäänpäin kääntyvä kuormitus koulussa

Useat nepsylapsen ja nuoren kuormitustekijät vaikuttavat pinnan alla ja niiden tunnistaminen voi joskus tuntua salapoliisityöltä.

Mitä paremmin pinnalle näkymättömät kuormitustekijät tiedostetaan, sitä paremmin voimme aikuisina eri rooleissa vastata lapsen tarpeisiin, mukauttaa ympäristöä ja vaalia lapsen ja nuoren vahvuuksia. Kuormitustekijöiden paremmalla tunnistamisella on tärkeä rooli myös lapsen ja perheen hoitopoluilla; diagnoosin saamiseksi lapsen ja nuoren haasteiden on näyttäydyttävä useissa eri ympäristöissä. Haasteeksi voi kuitenkin muodostua se, jos esimerkiksi päiväkodissa tai koulussa lapsen ja nuoren haasteet eivät ole selkeästi silmällä havaittavissa, vaan kuormitus kääntyy sisäänpäin. Tällöin tarvitaan erityisen tarkkaa sydämellä näkemistä ja hiljaisten signaalien tunnistamista. 

Paremman tunnistamisen ja lapsen todellisiin tarpeisiin vastaamisen tueksi kokosimme sinulle tämän vinkkilistan, jota voit roolista riippumatta hyödyntää apuna sisäänpäin kääntyvän kuormituksen tunnistamiseen. Voit hyödyntää materiaalia varhaiskasvatuksen ammattilaisena, opettajana, hoitopolun ammattilaisena tai vanhempana, kun haluat onnistua näkemään paremmin ja syvemmin sen, mikä lasta ja nuorta auttaisi parhaiten juuri nyt. 

Materiaalin avulla:

  • tutustut pinnalle näkymättömiin kuormitustekijöihin
  • tunnistat lapsen aitoja tarpeita ja niistä viestiviä hiljaisia signaaleja
  • opit havainnoimaan lapsen käyttäytymistä uusista näkökulmista käsin
  • löydät itsellesi uusia keinoja auttaa kuormituksen keskellä sinnittelevää lasta ja nuorta

 Lataa materiaali käyttöösi ja tulosta se tueksesi sisäänpäin kääntyvän kuormituksen tunnistamiseen heti tänään.

Nimi(Pakollinen)

Tärkeää on, että aikuinen löytää keinoja, 

joilla kuormittumista voi vähentää, lapsi voi kokea palautumista ja päästä takaisin sellaiselle hyvinvoinnin tasolle, jossa vuorovaikutus ja arjen toiminnot voivat taas sujua. ”