Miten tukea nepsylasta etäkoulussa?

Kirjoittaja: Erityisvoimia

Autismiliiton puheenjohtaja Päivi Norvapalo jakoi tiedotteessa huolensa siitä, miten koronaviruksen aiheuttama poikkeustila uhkaa autismikirjon ihmisten ja heidän perheidensä hyvinvoinnin perusteita. Hän kehotti kuntia etsimään kiireesti ratkaisuja vanhempien voimavaroja vahvistavaan tukeen. Perhon kunnassa ei ole jääty seuraamaan sivusta tilanteen kehittymistä.
Koulunkäynninohjaaja-nepsyvalmentajat kertovat, miten heidän koulussaan tuetaan erilaisia oppijoita ja etenkin nepsylapsia etäopetuksen aikana.

Nepsylapset ja heidän perheensä tarvitset nyt entistä enemmän tukea. Monessa kodissa on paljon huolta ja murhetta, kun tehtävät eivät meinaa sujua. Etäkoulukäynti on monelle lapselle todella haastavaa, erityisesti niille, joilla on jo ennestään koulunkäyntiin liittyviä haasteita. Koulutehtävät voivat olla lapsille liian kuormittavia eivätkä vanhemmat välttämättä osaa ohjata lastaan esim. toiminnanohjausta vaativissa tilanteissa.

Teemme yhteistyötä lähinnä puhelimitse. Haluamme tavoittaa valmennettavamme mahdollisimman vaivattomasti. Esimerkiksi juttelin juuri äidin kanssa siitä, miten lapsella on vaikeita toiminnanohjauksen haasteita eikä kotona opiskelu ota sujuakseen. Otin yhteyttä opettajaan ja sovin hänen kanssaan, että lapsen koulutehtäviä muokataan vielä sopivammiksi. Tämä puhelukin jo huojensi äidin mieltä. Hän kertoi, että jo pelkkä tieto siitä, että heidän hätä otetaan tosissaan, helpottaa.

Meillä opettajat ja erityisopettajat pääosin huomioivat todella hienosti erityisen tuen tarpeen oppilaita. Olemme saaneet nepsyjen tarpeet hyvin kuuluviin. Koulunkäynninohjaajien rooli korostuu näissä tilanteissa. Rehtori yrittää vakuuttaa päättäjiämme, että tarvitsemme todella koulunkäynninohjaajiamme. Suunnitelmissa on, että jokainen opettaja saa avukseen ohjaajan. Lähipäivinä selviää toteutuuko tämä.
Muutamien nepsy-perheiden kohdalla lapsi on aloittanut uudelleen lähiopetuksen, koska koulunkäynti kotona ei ole sujunut.
Nähtäväksi jää, lisääntyykö tämä etäkoulujakson myötä kodin ja koulun välinen yhteistyö ja ymmärrys toisiamme kohtaan.

Etäohjaaminen onnistuu, koska keinoja on monia. Puhelintyö on merkinnyt uuden haasteen edessä oloa. Haluamme olla valmennettavalle läsnä ja kuunnella ja herättää toivoa tulevasta. Siksi käytämme huumoria ja mukavia pieniä havainnointitehtäviä, keskittymisharjoituksia ja rauhoittumisharjoituksia.

 

Hyviä käytänteitä Perhosta:

– Nepsyvalmentajana pidän yhteyttä sekä opettajaan ja koteihin. Minulla on työaikaa siihen sekä voimakas halu auttaa molempia osapuolia, niin koulua kuin kotiakin

– Laitamme viestiä perheille, että olemme heidän käytettävissään, jos lapsella tulee haasteita jaksamisen tai käytöksen suhteen tai hän ylikuormittuu koulutehtävissään. Puhelut ovat helpottaneet vanhempien kuormaa, kun he tuntevat, etteivät ole yksin näiden haasteiden kanssa. Moni kokee riittämättömyyttä kotona, kun lapsi väsyy tehtävien kanssa. On hyvä, että on joku aikuinen, jonka kanssa voi jakaa tämän huolen ja vie asioita eteenpäin

– Opettajat laittavat erityisen tuen oppilaille ohjeet ääniviestillä whatsupin kautta (tämä huomioi luetun ymmärtämisen haasteet)

– Opettajat ovat helpottaneet tarvittaessa tehtäviä

– Puheluissa käymme läpi päivän tapahtumia, koulujuttuja ja kuulumisia. Haluan välittää valmennettavilleni, että olen läsnä ja he ovat ajatuksissani, vaikka emme voi tavata. Windows Teamsissa voi puhua livekeskusteluja valmennettavien kanssa

– Lähetämme whatsup-viesteillä positiivisuutta lisääviä tehtäviä kuten ”bongaa päivän paras hetki ja kuvaa se” tai ”pidä kiitollisuuspäiväkirjaa”.

– Jaamme koteihin materiaalia aikatauluttamisen, tauottamisen ja liikunnan merkityksestä, ohjeita toiminnanohjaukseen, tunnetaitotehtäviä, metsäaiheisia tehtäviä, vinkkejä vuorokausirytmiin ja mielialan seuraamiseen. Nämä löytyvät netistä, mutta kaikilla ei ole mahdollisuutta tulostamiseen tai tietokoneella työskentelyyn, joten olen jakanut niitä printattuina.

– Lähetämme Whatsup-viestillä linkkejä sivuihin ja sovelluksiin joista saa apua vanhemmuuteen ja omaan jaksamiseen.

– Pitää olla kuitenkin tarkkana, ettei tule liikaa kuormitusta perheille. Kaikki nämä valmennustehtävät ovat vapaaehtoisia.

Maarit Niskanen, nepsykoordinaattori, koulunkäynninohjaaja
Tuija Laitinen, nepsyvalmentaja, tunnetaito-ohjaaja, koulunkäynninohjaaja
Perhon kunta

Perhon toimintamalli neuropsykiatrisesti oireilevan oppilaan ohjaamiseen ja tukemiseen

Linkkejä:

Näin teet lapsen stressiprofiilin ja saat selville,mikä lisää lapsen toimintakykyä ja mikä vähentää sitä

Huoltajan selviytymisopas koronaviruskaranteeniin ja kotiopetukseen

Harjoituksia mielen ja kehon hyvinvoinnin taitojen kehittämiseen

Tunnetaidot ovat hyvinvointitaitoja

Tunneleikkejä, -harjoituksia ja -pelejä

Jaa kirjoitus:

0 kommenttia

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *